İşletmeler
varlıklarını devam ettirmek ve vizyonlarını gerçekleştirmek açısından bugünün
dünyasında çok hızlı değişim gösteren çevre koşullarına ve artan küreselleşme
ve rekabet değişimine ayak uydurmak zorundadır. Bu değişim elbette işletmelerin
organizasyon yapılarına da yansımaktadır. Bugünün iş dünyasında kalite olgusu,
işletmelerin rekabetçi konularımda stratejik etki göstermektedir. Ancak diğer
yandan işletmeler bünyelerinde kalite anlayışını oluşturmak ve yerleştirmek
amacı ile bir takım araçlara gerek duymaktadır. Bu araçlardan biri Kalite
Yönetim Sistemi’dir.
Bugün
ürün ve hizmet üreten sektörlerde çok sayıda işletme faaliyet göstermektedir ve
tüketicilerin tercih edebileceği çok sayıda alternatif oluşturmaktadır.
Öncesine göre tüketiciler daha bilinçlidir ve bir yandan da satın alma gücü
artmaktadır. Ayrıca bu sektörlerde talep esnek olunca tüketicinin pazarlık gücü
artmaktadır. Bu nedenle işletmeler daha fazla müşteri odaklı çalışmak
zorundadır.
İlk
olarak 1987 yılında Uluslararası Standartlar Örgütü (ISO) tarafından yayımlanan
ISO 9001 Kalite Yönetim Sistemi, tüketici ihtiyaçlarını ve taleplerini kaliteli
bir şekilde karşılamayı hedefleyen işletmelere önemli bir fırsat yaratmış
olmaktadır. Bu sistem işletmelerin sunduğu ürün ve hizmetin tüketicilere
ulaşmasına kadar tüm süreçlerinde sürekli iyileşme hedeflemektedir.
İşletmelerin bütün süreçleri kayıt altına alınmakta, bütün süreçler izlenmekte,
işletmelerin kontrol sistemleri gelişmekte, herhangi bir sorun yaşanması
durumunda problemin nereden ve ne şekilde kaynaklandığı kolayca bulunmakta ve
gerekli düzeltici ve önleyici faaliyetler uygulanmaktadır. Ancak bu sayede
üretilen mal ve hizmetler kaliteli olmakta ve müşteri memnuniyeti
sağlanmaktadır.
Belgelendirme
kuruluşları tarafından işletmeler, amaçlarına uygun şekilde belgelenmekte ve
işletmeler ISO 9001 Kalite Yönetim Sistemi’nden hedefleri doğrultusunda
yararlanmaktadır. Üstelik ülkemizde, ISO 9001 Kalite Yönetim Sistemi Belgesi’ne
sahip olmak, 2005 yılında düzenlenen Kamu İhale Yasası’nın en önemli
koşullarından biridir.
Ancak
Kalite Yönetim Sistemi’ni kuran bazı işletmeler bu sistemin kazanımlarından
faydalanmak yerine sadece bir zorunluluk olarak görmekte, böyle olunca
faaliyetlerine yansıtamamakta ve bunun sonucunda da yönetim uygulamalarını
faaliyetlerinden ayrı tutarak sadece ISO 9001 Belgesi sahibi olarak
görünmektedir. Buna rağmen büyük bir çoğunluk, özellikle de üretim sektöründeki
işletmeler, bu sistemi etkin bir şekilde uygulamaktadır.
ISO
9001 Kalite Yönetim Sistemi belgelendirme çalışmaları ülkemizde ilk olarak Türk
Standartları Enstitüsü (TSE) tarafından başlatılmıştır. Ancak zamanla
belgelendirme hizmeti veren kuruluşların sayısı yükselmiştir. Bu kuruluşların
kendileri de aynı zamanda TS ISO/IEC 17021 standardına tabidirler (Uygunluk
değerlendirmesi - Yönetim sistemlerinin tetkikini ve belgelendirmesini sağlayan
kuruluşlar için gereklilikler). Belgelendirme kuruluşlarının akreditasyonunu
ülkemizde Türk Akreditasyon Kurumu (TÜRKAK) yapmaktadır. Ancak yabancı
ülkelerde faaliyet gösteren akreditasyon kuruluşlarında akredite olan
belgelendirme kuruluşları da faaliyet göstermektedir.
Hafta İçi : 08:30 - 18:00 Cumartesi : 08:30 - 14:00